Η φετινή χρονιά βρίσκει το θέατρο Ιλίσια να ανοίγει τις πόρτες του από τις 12/10 στο θεατρικό κοινό με το σημεντικότερο ίσως έργο της καριέρας του Τζων Πρίσλευ, γραμμένου το χειμώνα 1944, στον απόηχο του Β' Παγκοσμίου πολέμου, με τίτλο ''Ο Επιθεωρητής έρχεται'', σε σκηνοθεσία και επιμέλεια του κου Βαλτινού.
Ο Άρθουρ Μπέρλινγκ (Γρηγόρης Βαλτινός), αξιοσέβαστο δημόσιο πρόσωπο της τοπικής κοινωνίας, διατελέσας και δήμαρχος προ διετίας, εμφανίζεται ένα βράδυ εν έτει 1910, να γιορτάζει τον αρραβώνα της κόρης του Σήλας(Ευτυχία Γιακουμή) με το γαμπρό του (Μάνος Ζαχαράκος), σε κλειστό οικογενειακό κύκλο αποτελούμενο μόνο από το ευτυχές ζευγάρι, τη σύζυγό του (Κερασία Σαμαρά) και το γιο του (Κώστα Βασαρδάνη).
Πέντε πρόσωπα με κοινό άξονα όπως αποδεικνύεται στην πορεία εξέλιξης την πλοκής την ικανότητά τους να κρύβουν καλά τα μυστικά τους, αυτά για τα οποία ντρέπονται να συνομιλήσουν ακόμα και με τον ίδιο τους τον εαυτό.
Το κουδούνι χτυπά και εμφανίζεται ο επιθεωρητής Γκουλ (Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος). Η οικογενειακή φιέστα παίρνει απότομο τέλος μια και όλοι υποχρεούνται να απαντήσουν σε μια σειρά ερωτήσεων που σχετίζονται με την αυτοκτονία ενός νεαρού κοριτσιού με καυστικό υγρό που έλαβε χώρα νωρίτερα εντός της ημέρας στην πόλη τους.
Ποιος είναι αυτός ο επιθεωρητής και τι ακριβώς ψάχνει;;;; Αυτό είναι τελικά και η ουσία του μεγαλουργήματος του Τζων Πρίλσευ. Σε ένα περιστατικό αυτοκτονίας δεν υπάρχει δράστης, δεν υφίσταται ουσιαστικά έγκλημα. Υφίσταται όμως ηθική αυτουργία. Γιατί όταν ένα μέλος της κοινωνίας μας αυτοκτονεί κάποιοι λόγοι το οδήγησαν σε αυτήν την αποτρόπαια πράξη απότομου κοψίματος του νήματος της ζωής του, του μεγαλύτερου δώρου του.
Και οι αιτίες κατά το συγγραφέα δεν είναι αόριστες, δεν είναι μπερδεμένες. Είναι πολλές και συγκλίνουσες μα συγκεκριμένες. Αναλογιζόμενοι τη χρονική στιγμή συγγραφής του έργου καταλαβαίνουμε ότι το κίνητρο του συγγραφέα ήταν να δείξει ότι το έγκλημα του Β' Παγκοσμίου πολέμου όφειλε να απασχολήσει την τότε μα και τις μεθεπόμενες γενιές ισοδύναμα ως προς το μέγεθος της ευθύνης του. Κανένα φαινόμενο κοινωνικής παθογένειας δε γεννιέται χωρίς τη δική μας συμμετοχή. Και μπορεί η συμμετοχή μας να μην είναι άμεση και εύκολα αναγνωρίσιμη. Μπορεί, και αυτό τελικά είναι το χειρότερο, να είναι μεταμφιεσμένη το προσωπείο της απαθούς παραδοχής. Γιατί χειρότερος δράστης είναι ο απαθής πολίτης παρά ο απροκάλυπτος, απελπισμένος βίαιος πολίτης που λόγω αδυναμίας, κακουχιών, έλλειψης κοινωνικής πρόνοιας καταφεύγει στο έγκλημα ως τρόπο επιβίωσης ή ως το τελευταίο σκαλοπάτι της κοινωνικής εξαθλίωσης.
Ναι αυτό είναι κατά την προσωπική μου άποψη το μήνυμα του έργου και οι συντελεστές του καταφέρνουν με αξιοπρεπή και αξιόλογο τρόπο να το μεταδώσουν. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στις ερμηνείες της κας Σαμαρά και του κου Βασαρδάνη που αν και δευτερεύοντες από πρώτη άποψη ρόλοι του έργου, αναδεικνύονται σε αυτό που πολλές φορές ανακαλύπτουμε ενεοί. Αυτοί που δε φαίνονται μπροστά, αυτοί είναι και οι σπουδαιότεροι καταλύτες μιας ομάδας που απορροφούν όλους τους κοινωνικούς κραδασμούς και κρύβονται πίσω από ένα τόσο καλοφτιαγμένο προσωπείο.
Αξιόλογες, ισοδύναμες ερμηνείες από πλευράς των συντελεστών, δυνατό κείμενο και λιτή σκηνοθετική απόδοση όπως του αρμόζει λόγω της δυνατής του φύσεως.
Ένα διδακτικό έργο που αναδεικνύει τη δύναμη του πολιτισμού. Ο πολιτισμός συμβάλλει στην φώτιση του πνεύματος και της ψυχής και φεύγοντας από αυτήν την παράσταση έχεις φωτιστεί. Ο επιθεωρητής ακόμα και αν δεν είναι υπαρκτό πρόσωπο μπορεί απλούστατα να είναι αυτή η δυνατή εσωτερική φωνή της ψυχής σου που δεν πρέπει ποτέ να φιμώνεις ή να κρατάς στο σκοτάδι. Και αν συστρατεύσουμε τις εσωτερικές μας φωνές προς διάδοση της αλήθειας τότε υπάρχει ελπίδα για εξυγίανση της κοινωνίας.
Ένα έργο κοινωνικό που θυμίζει την αρχή λειτουργίας του ενεργού πολίτη τότε χιλιάδες χρόνια πριν....Μόνο υπηρετώντας το κοινό καλό μπορούμε να νιώσουμε και την πάντα ποθητή λόγω της φύσης μας ατομική ευχαρίστηση. Ειδαλλιώς.... περιπλανώμαστε ανεμοδούρες ευάλωτες στων καιρών τις δυσκολίες.
Και αν κάποια στιγμή η πλοκή σας φανεί πια προβλέψιμη λόγω μιας μονοτονίας στο ρυθμό εξέλιξης της ανάκρισης από πλευράς του επιθεωρητή, μη βιαστείτε. Το απροσδόκητο, άψογα δοσμένο σκηνοθετικά τέλος του έργου σάς αποζημιώνει και το σημαντικότερο μιλά στην ψυχή σας.
Πληροφορίες Παράστασης:
"Ο Επιθεωρητής έρχεται"
Συγγραφέας: Τζων Πρίσλευ
Απόδοση-σκηνοθεσία-μουσική επιμέλεια: Γρηγόρης Βαλτινός
Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα, Μουσική σύνθεση ήχων: Κώστας Εμμανουηλίδης
Boηθός σκηνοθέτη: Χαρά Μπαλτά, Βοηθός σκηνογράφου: Δανάη Πετσάλνικου
Φωτογραφίες: Θωμά Χρυσοχοϊδη
Παίζουν: Γρηγόρης Βαλτινός, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Κερασία Σαμαρά, Μάνος Ζαχαράκος, Κώστας Βασαρδάνης, Ευτυχία Γιακουμή, Στάθης Νικολαΐδης
Διάρκεια: 120 λεπτά (μαζί με το διάλειμμα)
Τετάρτη: 19:15, Πέμπτη&Παρασκευή: 21:15, Σάββατο: 18:15& 21:15, Κυριακή: 19:15
Θέατρο Ιλίσια: Παπαδιαμαντοπούλου 4, Τηλέφωνο: 210 7210045, 210 7216317